Slow fashion / Bærekraftig/ Verdiskapende

Vilkår og betingelser

1. Allment

1.1

Disse generelle vilkårene og bestemmelsene («Generelle vilkår») gjelder når du som forbruker ( «Du» eller «Kunden»), legger inn en bestilling via www.neema.no og relaterte sider («sosiale medier»). Avtalen er inngått mellom deg og Neema sewing organisasjonsnummer 916943490. Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om Neema finnes på Nettstedet. De Generelle vilkårene gjelder kun for Kunder som er forbrukere.

1.2

Du må minst være 18 år for å bestille via Nettstedet. Neema godtar i henhold til norsk lovgivning ikke kredittkjøp til personer under 18 år. Neema forbeholder seg retten til å avvise eller endre dine bestillinger (for eksempel hvis du har gitt uriktige personopplysninger og/eller har en historie med manglende gjeldsbetaling).

1.3

Nema skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Nema har rett til å rette opp slike feil og når som helst endre eller oppdatere informasjonen. Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt du har bestilt, skal Nelly selvsagt informere deg om dette og avvente din godkjenning av den endrede prisen før Nema fortsetter bestillingsprosessen. Alle bilder på Nettstedet skal kun anses som illustrasjoner. Slike illustrasjoner garanterer ikke å gjengi mengden produkter du kommer til å motta eller produktets eksakte utseende, funksjon eller opprinnelse. Neema er ikke ansvarlig for informasjon fra tredjeparter gitt til Nettstedet.

1.4

Nema forbeholder seg retten til ikke å fullføre en bestilling i de tilfeller hvor kunden bestiller mer enn 8 produkter i en og samme farge. Maksimalt antall på 8 stk. gjelder per kunde og husstand med mindre annet er oppgitt på produktet ved kjøp. Neema forbeholder seg retten til å avvise ditt kjøp og/eller sperre din konto dersom Neema mistenker at du foretar et kjøp for kommersielle, forretningsmessige eller videresalgsformål. Vi bestreber oss alltid på å ha korrekt informasjon på nettsiden, men noen ganger kan den dessverre være feil. Vi kommer derfor til å oppdatere informasjonen på nettsiden, for eksempel produktbeskrivelser eller tekniske spesifikasjoner, fortløpende.

Vi gjør oppmerksom på at alle bilder på nettsiden er å anse som illustrasjoner. Neema kan ikke garantere at bildene, i alle tilfeller, gjenspeiler varens eksakte utseende, da for eksempel skjerminnstillinger, oppløsning og programvare kan påvirke presentasjonen og fargegjengivelsen av bildene. Neema bruker også bilder som inspirasjon, slik at antall varer som vises på bildet ikke alltid gjenspeiler antall varer som inngår i kjøpet. Sjekk derfor alltid den skriftlige informasjonen før du bestiller, eller ta kontakt med vår kundeservice, så hjelper vi deg.

2. Kontrakter og bestillinger

2.1

For å legge inn en bestilling gjennom Nettstedet må du akseptere de Generelle vilkårene. Ved å akseptere de Generelle vilkårene lover du å etterleve de Generelle vilkårene helt og fullt og erkjenner at du har lest informasjonen om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies).

2.2

En kjøpsavtale er inngått når Nema har bekreftet din bestilling, og du har mottatt en bestillingsbekreftelse fra Nema via e-post. Nema oppfordrer til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakter med Nemas kundeservice om bestillingen. Du har rett til å kansellere din bestilling inntil den er blitt bekreftet av Neema. Hvis bestillingen kanselleres, skal Neema refundere eventuelle betalinger du eller ditt kredittkortselskap har gjort hva gjelder bestillingen.

3. Kundeinformasjon osv.

3.1

Når du besøker nettsiden og har gjennomført et kjøp håndterer Nema personopplysningene dine blant annet med formål om å tilby deg en så bra nettside som mulig og for å kunne gjennomføre kjøpsavtaler med deg. Du bekrefter at de opplysningene som du fyller ut er korrekte og fullstendige samt at du er ansvarlig for feilaktige opplysninger. Informasjon om Neemas behandling av personopplysninger finner du i Neemas Integritetspolicy.

3.2

Du lover å sørge for at ingen andre enn deg bruker dine innloggingsopplysninger. Du tillates ikke å røpe brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Du skal uten opphold gi Nema melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til passordet ditt. Du er ansvarlig for alle kjøp gjort med innloggingsinformasjon din hvis du ikke har gitt slik melding.

3.3

Hvis Nema har mistanke om at du misbruker din brukerkonto eller din innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker de Generelle vilkårene, har Nema rett til å blokkere tilgangen til brukerkontoen din. Neema har videre rett til å tildele deg ny innloggingsinformasjon.

4. Priser, avgifter og betaling

4.1

Prisene er oppgitt i norske kroner og inkluderer merverdiavgift. Prisene inkluderer ikke betalings- og fraktgebyrer, som er oppført separat.

Ved bestilling via nettsiden gjelder de prisene som er angitt på nettsiden på bestillingstidspunktet. Neema kan oppdatere prisene våre på nettsiden for å ta hensyn til for eksempel endringer i valutakurser eller på grunn av økte priser hos leverandørene våre.

Noen ganger kan prisen virke for god til å være sann, og i noen tilfeller er den dessverre det. I tilfeller der du har mottatt en ordrebekreftelse i henhold til punkt 2.2, men prisen er åpenbart feil, forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling dersom du innså, eller burde ha innsett, at prisen var for lav. Dette kan for eksempel være når prisen er for lav i forhold til varens verdi. I disse tilfellene vil Neema selvfølgelig varsle deg om dette, og du som kunde er da selvfølgelig velkommen til å legge inn en ny bestilling til den oppdaterte prisen.

4.2

Vi tilbyr flere ulike måter å betale på. Les mer om våre betalingsmetoder her. Velger du å betale før levering, vil Neema trekke pengene fra din konto i forbindelse med gjennomført kjøp. Ved fakturabetaling eller delbetaling kan Neema eller deres samarbeidspartnere foreta en kredittsjekk. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. Neema forbeholder seg til enhver tid retten til ikke å tilby alle betalingsmetoder, eventuelt endre betalingsmetode hvis betalingsmetoden du har valgt, av en eller annen grunn ikke fungerer på tidspunktet for oppfyllelsen av bestillingen. Legg merke til at begrensninger i tilgjengelige betalingsmetoder er angitt på Nettstedet.

5. Spesialtilbud

Neema skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som Neema har angitt i forbindelse med dette. Neema forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.

6. Levering og forsendelse

6.1

Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Nettstedet. Vi prøver alltid å levere varene du har bestilt til avtalt tid, men noen ganger kan det oppstå problemer. Hvis vi ikke kan levere til avtalt tid, informerer vi deg så snart som mulig om årsaken til forsinkelsen og opplyser deg om et nytt leveringstidspunkt. For skreddersydde klær gjelder egne fraktavtaler, da vi er avhengig av å få fraktet produktene på billigst og best mulig måte fra Kenya når det er ferdig. Vi opplyser deg om forventet leveringsdag når bestillingen er mottatt, noe som kan være flere måneder fram i tid, du står derfor helt fritt til å kansellere bestillingen om leveringstida blir for lang for deg.

6.2

Varene blir transportert av bring, og alle får egen sporingsmelding og/eller mail direkte av bring når pakken er på vei. 

6.3

Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må du gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Du kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis du har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. Neema har rett til å debitere deg for en avgift på 199 NOK hvis pakken ikke hentes. Vær oppmerksom på at du er ansvarlig for å oppgi korrekt informasjon før du bekrefter bestillingen din, for eksempel leveringsadresse samt telefonnummer for varsling.

6.4

Vi gjør alltid vårt beste for å levere dine bestilte varer. Vi forsøker derfor alltid å finne en løsning for å levere varene dine, men hvis det oppstår hindringer som vi ikke kan overvinne eller hvis leveringen vil innebære urimelige oppofrelser for Neema, vil vi kontakte deg så snart som mulig og foreslå en annen løsning. Vi kan for eksempel tilby deg et lignende produkt eller en refusjon.

7. Angrerett og returer

7.1

Rett til å tilbakekalle.

7.2

Når produkter kjøpes på Nettstedet, har du en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at du har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding til Neema om dette innen 14 dager fra da du eller din representant mottok det bestilte produktet.

Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:

(a) produkter laget etter din spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,

(b) produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helserelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, her gjelder også pj shortser)


7.3

Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker du at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.

7.4

I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer du til å få tydelig informasjon.

7.5

Ved utøvelse av angreretten betaler du returfraktkostnadene. Varene må returneres innen 14 dager fra den dato angreretten ble gitt til Neema. Varene må sendes vel emballerte og i god stand. Dersom varene ikke returneres i akseptabel stand, har Neema rett til å gjøre et avskrivningsfradrag. Neema ønsker at retur skjer i henhold til de metoder og instruksjoner som er angitt på nettsiden.

7.6

Hvis du bruker din angrerett, skal du betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at du har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen Neema fikk melding om at du gjør angreretten gjeldende. Varen skal returneres i salgbar og i hovedsak uforandret stand, i originalemballasjen og med alle etiketter og merkelapper intakte. Dersom varen er brukt eller håndtert i større grad enn nødvendig, har Neema rett til å trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen eller ikke godkjenne returen. Eventuelle returer skal sendes til Neema i samsvar med metodene og veiledningene gitt på Nettstedet.

7.7

Neema skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.

7.8

Hvis du bruker angreretten, skal Neema refundere beløpet du har betalt for produktet eksklusiv forsendelseskostnader. Neema har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at du har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker.

7.9

Tilbakebetalingen vil skje uten unødig forsinkelse, og i alle tilfeller senest 14 dager etter at vi mottok beskjed om at du har angret kjøpet. Vi forbeholder oss imidlertid retten til å utsette tilbakebetalingen til vi mottar varene tilbake fra deg eller til du sender oss bevis på at du har returnert varene, avhengig av hva som inntreffer først. Tilbakebetalingen vil skje til deg via det betalingsalternativet du valgte da du kjøpte varene, med mindre annet er avtalt eller det foreligger hindringer for slik tilbakebetaling.


7.10

Neema er ikke ansvarlig for varer som returneres til oss ved en feil. I tilfeller der varen finnes på returlageret vårt, kan du be om å få den tilbake. For at Neema skal kunne sende tilbake varen, debiteres et gebyr på 299 kr for å dekke frakt og andre administrative kostnader som påløper for oss. Neema forbeholder seg også retten til å belaste dette gebyret hvis du sender en retur etter de 14 dagers returrett som Neema tilbyr.

8. Garanti og reklamasjon


8.1

Reklamasjonsretten omfatter varer som er mangelfulle i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning. Dersom det er feil på varen eller det har oppstått en forsinkelse i leveringen, kan du reklamere på produktet/kjøpet ved å kontakte Neema. 

Du kan også kontakte oss via kontaktopplysningene våre.

Husk at du må sende reklamasjonen innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. En reklamasjon som er sendt innen to måneder etter at du oppdaget en mangel ved et produkt, anses alltid å være sendt i tide. Dersom du ikke reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, og senest innen tre år og to måneder etter at du mottok varen, mister du retten til å gjøre eventuelle straffegebyr etter forbrukerkjøpsloven.

Ved gyldig reklamasjon kan du ha rett til retting, omlevering, prisavslag, erstatning for utbedring av mangelen eller rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Du kan også ha rett til erstatning ved mangler ved varen eller forsinket levering, forutsatt at vi ikke påviser at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor vår kontroll som vi ikke med rimelighet kunne forventes å ha forutsett på kjøpstidspunktet, og som vi ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet følgene av.

8.2

Neema står for returfrakten på godkjente reklamasjoner. Hvis reklamasjonen ikke godkjennes, vil du bli kontaktet av Neema med mer informasjon så snart som mulig. Hvis du ønsker å få den avslåtte reklamasjonen tilbake, tar Neema et gebyr på 299 kr for å dekke frakt og andre administrative kostnader som påløper for oss.

8.3

Når reklamert vare returneres og reklamasjonen godkjennes vil Neema kompensere deg i overensstemmelse med gjeldende forbrukerlovgivning. Neema gjør sitt beste for at dette vil skje i løpet av 30 dager fra Neema mottar reklamasjonen, men det kan ta lenger tid avhengig av varens art. Neema forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom det viser seg at varen ikke har feil som omfattes av forbrukerloven. Mer informasjon finner du på https://www.forbrukerradet.no. I forbindelse med klager etterlever Neema retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget. Som forbruker har du også muligheten til å registrere klager via EU’s Online Dispute Resolution (ODR)-portal. 

8.5

Hvis du oppdager en transportskade, ber vi deg kontakte vår kundeservice så snart som mulig på de oppgitte kontaktopplysningene. Du må sende oss et bilde av pakken i en helhet der fraktetiketten er synlig, et bilde der vi kan se skaden og bilder av eventuelle skader på innholdet. Neema anbefaler også at du tar vare på emballasjen til vi har undersøkt saken med transportøren.

9. Force majeure

Neema er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor Neemas kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal Neema informere deg tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både du og Neema rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.

10. Endringer i de Generelle vilkårene

Neema forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde så snart du har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at Neema har informert deg om endringene. Men Neema anbefaler at du jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.

11. Utskillelse

Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.

12. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger

12.1

Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet ved drøftelser med Neemas kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Neema etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

12.2

En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.

Disse vilkårene ble fastsatt av Neema 01.01.2025